Stemmefordeling

I en debatt hos HvaHunSa om (bl.a.) kjønnsinndelte kategorier i Spelemannsprisen, spurte Undre:

«Hvor mange menn kjøper egentlig musikk av kvinner? Jeg ville nemlig ikke bli forundret om kvinner oftere velger seg mannestemmer å lytte til enn menn velger kvinnestemmer (også om vi ser bort fra at det ikke er 50/50 fordelt mellom mannestemmer og kvinnestemmer å velge mellom). Noen som har noe statistikk eller forskning å vise til?»

Det slo meg at jeg ikke hadde noen anelse om hvordan det sto til i mine egne hyller. Så nå har jeg sjekket.

Klassiske plater er holdt utenfor, siden det der stort sett er komponisten som er hovedsaken (ihvertfall for meg), og det er tynt med kvinnelige komponister. Jeg har også noen plater der jeg vet fint lite om besetningen, så de er heller ikke med. Jeg har ikke sjekket mp3-filer, da jeg har veldig lite denslags.

Resten har jeg delt inn i henholdsvis instrumentalmusikk (både band og solo-instrumentalister), band med vokalist, og soloartister (vokal). Og da ser det sånn ut:

Instrumentalmusikk:

  • Bare menn (såvidt jeg vet): 93%
  • Blandet: 7%
  • Kvinnelig solo-instrumentalist: 0%
  • Bare kvinner: 0%

Band med vokalist:

  • Mannlig vokalist: 82%
  • Kvinnelig vokalist: 18% (av disse er drøyt halvparten også låtskriver, etc)

Soloartister:

  • Mannlige: 60%
  • Kvinnelige: 40%

En sterk overvekt av menn altså, uten at jeg var klar over det på forhånd. Hvordan står det til hos andre?

Og så blir spørsmålet: hvor mange artister/frontfigurer finnes av hvert kjønn? Jeg har ihvertfall inntrykk av at de musikksjangrene som domineres av kvinnelige vokalister, stort sett er slike man ikke finner hjemme hos meg.

Et annet poeng som ikke bare gjelder min platesamling, men generelt i musikkbransjen: Hvis et band har et kvinnelig medlem, er hun nesten alltid vokalist. Hvorfor?

This entry was posted in Kjønn, Kultur, Musikk. Bookmark the permalink.

6 Kommentarer til Stemmefordeling

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *